بدنسازی و برنامه غذایی


بدنسازی رابطه مستقیم با غذا دارد. اگر کسی می خواهد که به حجم عضلانی خیلی خوبی دست یابد باید حتمأ یک برنامه غذایی کامل را در اختیار داشته باشد. افرادی که وارد کننده و فروشنده مکمل های بدنسازی هستند شایعاتی در مورد تغذیه به وجود آورده اند. این شایعه در ورزش بدنسازی وجود دارد که اگر از یک تغذیه مناسب استفاده نمی کنید می توانید از مکمل های غذایی استفاده کنید تا بتوانید حجم عضلات خود را افزایش بدهید.
اما در واقعیت این گونه نیست.چون وقتی شما سخت مشغول تمرینات بدنسازی هستید آن چیزی که رشد عضلات شما را تضمین می کند داشتن یک رژیم غذایی کامل می باشد که تمام نیاز بدن را به پروتئین - کربوهیدرات - چربی - ویتامین تامین نمایند. البته مکمل های غذایی هم می توانند در رشد عضلات تاثیر بسزایی داشته باشند. اما به هیچ عنوان نمی تواند باعث جایگزینی غذا شود. اگر می خواهید در ورزش بدنسازی خیلی خوب پیشرفت کنید توصیه می شود که حتمأ 8 وعده غذایی را در برنامه غذایی خود داشته باشید البته این که در هر وعده چقدر پروتئین و چقدر کربوهیدرات نیاز دارید این به هدف شما از ورزش بدنسازی بستگی دارد. اگر شما می خواهید که همزمان با آب کردن چربی های بدن عضلات خود را رشد بدهید باید تمرینات بدنسازی شما در این هدف طراحی شود و باید 8 وعده غذایی که استفاده  می کنید در هر وعده پروتئین بالا - کربوهیدرات متوسط و چربی پایین استفاده کنید. اما اگر هدف شما از تمرینات بدنسازی افزایش وزن باشد باید برنامه بدنسازی خود را به این اساس تنظیم کنید و باید 6 وعده غذایی مصرف کنید و در هر وعده باید درصد کربوهیدرات بالا و پروتئین متوسط و چربی متوسط را نیز استفاده کنید.

 


اگر می خواهید رشد خیلی خوبی را در عضلات خود شاهد باشید باید از غذاهایی استفاده کنید که سرشار از پروتئین با کیفیت باشد. شما بعد از انجام تمرینات سخت بدنسازی باید بلافاصله بعد از تمرین از یک پروتئین زود جذب با کیفیت خیلی بالا استفاده کنید. منظور از کیفیت بالای پروتئین یعنی باید از پروتئینی استفاده کنید که تمامی آمینواسیدهای ضروری را در خود داشته باشد. اگر شما از یک پروتئین استفاده می کنید که تمامی آمینواسیدهای ضروری را در خود نداشته باشد پس نمی توانید از تمرینات بدنسازی خود نتایج خیلی خوبی را به دست آورید. بهترین نوع پروتئین می تواند پروتئین موجود در شیر و یا آب پنیر باشد. به خاطر این که این نوع پروتئین بسیار کامل و زود جذب می باشد و می تواند خیلی سریع باعث جذب پروتئین و در نتیجه رشد عضلات شود. سعی کنید از سویا بلافاصله بعد از تمرین استفاده نکنید چون سویا به دلیل نداشتن چند آمینواسید ضروری پروتئین کامل به حساب نمی‌ آید. اما اگر دوست دارید که از مکمل غذایی استفاده کنید باید بدانید که این مکمل ها را باید در چه زمانی در روز استفاده کنید که مکمل شما هدر نرود و بهتر نتیجه بگیرید. بعضی از افرادی که از مکمل های بدنسازی استفاده می کنند از مکمل ها به شکل کاملأ نامناسبی استفاده می کنند که مطمئنأ هیچ تاثیری نخواهد داشت این افراد به اشتباه از وعده های غذایی خود حذف کرده و به جای‌ آن از مکمل های بدنسازی در وعده های غذایی خود استفاده می کنند که در این صورت نباید انتظار رشد چندانی را داشته باشند. بهترین زمان استفاده از مکمل های بدنسازی دقیقأ بعد از تمرینات و قبل از خواب می باشد. این دو زمان بهترین زمان هایی می باشد که می توانید از مکمل ها استفاده کنید بدون اینکه از وعده های غذایی  خود حذف کنید.

 


اگر هدف شما ساختن عضلاتی خشک و بدون چربی می باشد. پس به شما توصیه می کنیم که به هیچ عنوان از پروتئین هایی که چربی بالا دارند استفاده نکنید. بهترین پروتئین، پروتئین های کم چرب و یا بدون چربی می باشد. مثلأ وی 100 درصد. و یا سینه مرغ بدون پوست و گوشت قرمز بدون چربی - شیر بدون چربی.
پس متوجه شدیم که نتیجه پیشرفت شما در ورزش بدنسازی را برنامه غذایی شما تضمین می کند. حتمأ سعی کنید در طول روز 6 تا 8 وعده غذایی کامل اما کم حجم را مصرف کنید و منتظر یک رشد خوب در بدنسازی باشید.