فرمول های بدنسازی,شگفتی های پوست

۴ مطلب در مهر ۱۳۹۴ ثبت شده است

مصرف مکمل های بدنسازی مناسب جهت تقویت حجم عضلات

مصرف مکمل های بدنسازی مناسب جهت تقویت حجم عضلات

مکمل های زیر از جمله بهترین مکمل هایی هستند که در تقویت حجم عضلات وجود دارند:

 

 

کراتین: در تحقیقات متعدد مشخص شده است که کراتین اثر به سزایی در تقویت حجم و قدت عضلات باقی می گذارد. اکثر کسانی که از کراتین استفاده می کنند می توانند حجم عضلاتشان را به اندازه ۵/۴ کیلوگرم بالا برده و قدرت عضلات را نیز تا ۱۰ درصد افزایش دهند.  اگر می خواهید کاری کنید که کراتین از اثرات بیشتری برخوردار شود آن را همراه با بتا – آلانین مصرف کنید.

بهترین نوع کراتین

بتا – آلانین: این آمینواسید می تواند اثرات تقویت عضلات را به نحو چشمگیری افزایش دهد. زمانی که بتا – آلانین داخل سلول های عضله می شود با آمینواسید دیگری به نام هیستیدین ترکیب شده و ماده ای به نام کارنوسین را به وجود می آورد. مقدار کارنوسین موجود در عضلات می تواند قدرت و اندازه عضلات را تعیین کند. براساس تحقیقات متعددی که در دانشگاه نیوجرسی صورت گرفته است کسانی که بتا – آلانین و کراتین را همراه با هم مصرف می کنند در مقایسه با کسانی که فقط اقدام به مصرف کراتین می کنند هم با افزایش بیشتر حجم عضلات و هم با کاهش چربی بیشتری مواجه می شوند.

بتاآلانین حجم دهنده عضلات

پروتئین وی: بهترین پروتئینی لست که می توانید هم قبل و هم پس از تمرین از آن استفاده نمایید. این پروتئین به سرعت هضم شده، سرشار از آمینواسیدهای زنجیره ای شاخه دار بوده و پپتیدهایش به خوبی می تواند جریان خون را تقویت کند. البته منظورمان این نیست که وی از جمله بهترین پروتئین های موجود است زیرا پروتئین های دیگری هم در این میان وجود دارند. پروتئین کازئین اثرات تقویت عضلات را که در پروتئین وی وجود دارد به خوبی تقویت می کند البته به شرط این که پس از تمرین مصرف شود.

 

خرید وی پروتین

پروتئین کازئین: یکی دیگر از پروتئین های اصلی و مهم شیر می باشد (کازئین حدود ۸۰ درصد و وی حدود ۲۰ درصد از پروتئین شیر را تشکیل می دهد.) این دو پروتئین زمانی مؤثر واقع می شوند که هر دو را با هم مصرف کنید. کازئین به علت این که به کندی گوارش می شود برای مصرف در زمان قبل از تمرین توصیه نمی شود. تحقیقات نشان می دهد اگر این نوع پروتئین را پس از تمرین مصرف کنید با افزایش سنتز پروتئین (فرآیندی که به رشد عضلات منجر می شود) مواجه می شوید. این خاصیت به پروتئین وی نیز مربوط می شود. حال اگر وی را همرا با کازئین و بلافاصله پس از تمرین مصرف کنید اثرات بیشتری روی حجم عضلات باقی می گذارد. محققین دانشگاه بیلور تکزاس در تحقیقات ۱۰ هفته ای که روی وزنه برداران ماهر انجام دادند به چنین نتیجه ای دست یافتند.
نحوه مصرف مکمل ها: ۳۰ دقیقه قبل از تمرین معجونی درست کنید که حاوی ترکیبات زیر باشد: ۲۰ گرم پروتئین وی، ۵-۳ گرم کراتین و ۲-۱ گرم بتا – آلانین. ۳۰ دقیقه پس از تمرین هم معجون دیگری درست کنید که حاوی ترکیبات زیر باشد: ۳۰-۲۰ گرم پروتئین وی، ۲۰-۱۰ گرم پروتئین کازئین، ۵-۳ گرم کراتین و ۲-۱ گرم بتا – آلانین.

مصرف مکمل های بدنسازی مناسب جهت افزایش قدرت عضلات
قدرت یکی دیگر از موضوعاتی است که پرورش اندام کاران به آن علاقه شدیدی نشان می دهند. مقدار وزنه ای که لیفت می کنید تنها چیزی نیست که مورد توجه شما باشد. زمانی که قدرت عضلاتتان افزایش می یابد می توانید بر حجم آنها نیز بیفزایید. مطالب زیر را به دقت مطالعه کرده و با مکمل های مناسب آشنا شوید:

بتائین: این مکمل که تحت عنوان تری متیل گلیسین شناخته می شود متابولیست  کولین است. این ماده سبب بهبود سلامتی می شود. در ضمن از تولید آمینواسیدی به نام هوموسیستئین نیز جلوگیری می کند یعنی همان ماده ای که سبب بروز بیماری های قلبی – عروقی می شود. زمانی که چنین پدیده ای در بدن اتفاق می افتد کراتین بیشتری در بدن تولید می شود به همین دلیل است که تولید کنندگان مکمل، بتائین را به کراتین تولیدی خود اضافه می کنند. محققین دانشگاه کانکتیکات از جمله اولین کسانی بودند که متوجه شدند بتائین یکی از مکمل های مؤثر در زمینه تقویت قدرت عضلات است. در این تحقیق از ۱۲ نفر خواسته شد ۲ هفته از بتائین یا ماده مشابه دیگری استفاده کنند. این عمل ۲ هفته پس از تمرینات قدرتی صورت گرفت. در گزارش مجمع سالیانه کالج طب ورزشی آمده است زمانی که این افراد از بتائین استفاده می کنند قدرت آنها در زمینه اجرای حرکت پرس سینه روی سطح صاف به اندازه ۲۵ درصد بالاتر می رود و در ضمن توان و استقامت جسمی شان نیز ۱۵ درصد افزایش می یابد.

حجم دهنده عضلات

تورین: چند سالی است که محققین از این آمینواسید جهت تقویت قدرت عضلات استفاده می کنند. براساس تحقیقات،‌ افزایش مقدار تورین موجود در سلول های عضلات سبب افزایش قدرت و استقامت عضلات می گردد. زمانی که تورین موجود در تارهای عضلات کاهش می یابد (این مسئله طی تمرین اتفاق می افتد) قدرت عضلات هم کاهش می یابد. هنوز محققین به درستی نمی دانند تورین چطور می تواند سبب افزایش کارایی عضلات شود اما از یک موضوع اطمینان دارند آن هم این که افزایش این ماده با افزایش انقباض های عضلانی همراه است و این مسئله به افزایش قدرت منجر می گردد.

جوانه گندم: داخلی ترین لایه مغز گندم است که قسمت اعظم چربی های سالم، پروتئین، ویتامین ها و میترال ها (املاح معدنی) در آن ذخیره شده است. با این وجود منبع مهمی جهت تأمین کربوهیدرات های کند هضم محسوب نمی شود و مناسب آن نیست که قبل از تمرین مصرف شود. ماده فعال موجود در جوانه گندم، اکتاکوسانول نام دارد که یک الکل است و ماده اصلی موم گیاهان را تشکیل می دهد. تحقیقات ثابت کرده است که مکمل های کتاکوسانول می توانند سبب افزایش قدرت و استقامت عضلات شده و علاوه بر آن زمان واکنش ورزشکاران را نیز تقویت کنند. اکتاکوسانول توانایی اعصابی را که سبب انقباض عضلات می شوند به شدت بالا می برد. در نتیجه سریع تر از قبل واکنش نشان می دهند. در نتیجه این امکان وجود دارد که عضلات بسیار سریع و قدرتی منقبض شوند. به همین دلیل قدرت عضلات افزایش می یابد.

وزن دهنده عضلات

نحوه مصرف مکمل های بدنسازی: ۱۵۰۰- ۱۰۰۰ میلی گرم بتائین، ۳-۱ گرم تورین و حدود یک دوم فنجان جوانه گندم را به معجون پروتئین مخصوص قبل از تمرین بیفزایید و آن را دقیقأ ۳۰ دقیقه قبل از تمرین میل کنید. در ضمن ۱۵۰۰-۱۰۰۰ میلی گرم بتائین و ۳-۱ گرم تورین را به معجون پروتئینی مخصوص پس از تمرین افزوده و آن را ۳۰ دقیقه پس از تمرین میل کنید.

مصرف مکمل های بدنسازی مناسب جهت افزایش هورمون تستوسترون
تستوسترون یکی از مهم ترین هورمون ها برای پرورش اندام کاران محسوب می شود. علت این است که این هورمون سبب افزایش قدرت، حجم و توده بدون چربی می شود. یکی از مسایل مهمی که موفقیت پرورش اندام کاران را رقم می زند این است که بدانند چطور می توانند بر میزان هورمون تستوسترون بیفزایند. اگر قصد دارید هورمون تستوسترون را بالا ببرید حتمأ به مکمل های زیر توجه نموده و آنها را در برنامه غذایی خود بگنجانید.
اوری کومالانگی فولیاجک:
قرن های متمادی است که این گیاه به عنوان یک روش درمانی مؤثر به کار می رود. این گیاه از طریق مکانیسم های مختلف می تواند سبب افزیش میزان تستوسترون موجود در بدن شود. یک مکانیسم عبارتست از: آزاد کردن تستوسترون از گلبولین پیوندی با هورمون جنسی این پروتئین، تستوسترون را وارد خون کرده و از ورود آن به داخل سلول های عضله جلوگیری می کند. سلول های عضله همان محلی است که رشد عضلات در آن اتفاق می افتد. یکی دیگر از روش های عملکرد گیاه اوری کوما عبارتست از: تحریک سلول های لیدیگ برای تولید مستقیم تستوتسرون، تحقیقات نشان می دهد اوری کوما قادر است گلبولین پیوندی با هورمون جنسی را به میزان ۳۰ درصد کاهش داده و در عوض مقدار هورمون تستوسترون را تا میزان ۲۰ درصد افزایش دهد. به علاوه در مقایسه با سایر موارد مشابه قادر است قدرت و رشد عضلات را به نحو چشمگیری بالا ببرد.
فورس کولین: زمانی فقط به دلیل خاصیت چربی سوزی مورد توجه بود اما در حال حاضر بنابر دلیل خاصیت تقویت هورمون تستوسترون از شهرت زیادی برخوردار می باشد. فورس کولین ماده فعالی است که در گیاهی به نام سولئوس فورس کوهی وجود دارد. این ماده هم به عنوان چربی سوز و هم به عنوان عامل تقویتی تستوسترون عمل می کند. علت هم این است که آنزیم آدنیلات سیکلاز را تحریک و فعال می کند. با فعال شدن این آنزیم، بیضه ها تستوسترون بیشتری تولید می کنند. آن چه گفته شده از تحقیقات داشگاه کانزاس به دست آمده است.

کارنیتین: مکمل دیگری که زمانی فقط به دلیل خاصیت چربی سوزی از شهرت زیادی برخودار بود. اما در حال حاضر محققین به این نتیجه رسیده اند که فعالیت هورمون تستوسترون را نیز افزایش می دهد. محققین دانشگاه کاتکتیکات به این نتیجه رسیده اند که مکمل کارنیتین می تواند خواص آنابولیک تستوسترون را افزایش دهد. طبق تحقیقات، کسانی که مکمل کارنیتین مصرف می کنند در مقایسه با بقیه تعداد بیشتری گیرنده آندروژنی ‌در سلول های عضلانی خود دارند. تستوسترون با این گیرنده ها ارتباط برقرار کرده و فرآیند رشد عضلات را شروع می کند هر چقدر تعداد گیرنده های آندروژنی بیشتر باشد پتانسیل رشد سلول های عضله هم بیشتر می شود کارنیتین با دو عامل تقویت کننده تستوسترون (فورس کولین و اوری کوما) همراه شده و سبب افزایش مقدار هورمون تستوسترون می گردد. کارنیتین این امکان را فراهم می کند که تستوسترون بهتر بتواند نقش ارزنده خود را در تقویت رشد عضلات ایفا کند.

چربی سوز

نحوه مصرف مکمل های بدنسازی: ۳۰۰-۱۰۰ میلی گرم اوری کوما را همراه با صبحانه،‌۶۰-۳۰ دقیقه قبل از تمرین و قبل از رفتن به رختخواب میل کنید. ۵۰-۲۰ میلی گرم مکمل فورس کولین را ۲ تا ۳ مرتبه در روز مصرف کنید. ۳-۵/۱ گرم کارنیتین را همراه با صبحانه، قبل از تمرین، ‌پس از تمرین و هنگام خواب میل کنید. اوری کوما و فورس کولین را طی ۸ هفته به طور متناوب مصرف کنید. سپس ۴-۲ هفته استراحت کرده و دوره مصرف را از سر بگیرید. برای مصرف کارنیتین نیازی به استفاده از چنین روشی ندارید.

آشنایی با مکمل های مهم

مکمل تقویت حجم عضلات مقدار مصرف
کراتین
۵-۳ گرم قبل و پس از تمرین
بتا – آلانین
۲-۱ گرم قبل و پس از تمرین
پروتئین وی
۲۰ گرم قبل از تمرین، ۳۰-۲۰ گرم پس از تمرین
پروتئین کازئین
۲۰-۱۰ گرم پس از تمرین

تقویت قدرت عضلات

 

بتائین ۱۵۰۰- ۱۰۰۰ میلی گرم
تورین ۳-۱ گرم
جوانه گندم یک دوم فنجان


تقویت هورمون تستوسترون

 

اوری کومالانگی فولیاجک ۳۰۰ -۱۰۰ میلی گرم صبح ها۶۰-۳۰ دقیقه قبل از تمرین و قبل از رفتن به خواب
فورس کولین ۵۰-۲۰ میلی گرم ۲ یا ۳ مرتبه در روز
کارنیتین ۳-۵/۱ گرم همراه با صبحانه و معجون قبل و پس از تمرینبه اضافه وعده موقع خواب

 

 

تقویت کات عضلات

اوودیامین ۵۰-۳۰ میلی گرم
عصاره چای سبز ۵۰۰-۲۵۰ میلی گرم
کافئین ۴۰۰- ۱۰۰ میلی گرم

*به معجون پروتئین قبل از تمرین بیافزایید.
+به معجون پروتئین پس از تمرین بیافزایید.
++ ۲ یا ۳ مرتبه در روز و قبل از وعده های غذایی بخورید. مثلأ صبح اول وقت و اوایل بعدازظهر میل کنید. در ضمن ظرف یک ساعت تمرین هم این مکمل ها را میل کنید.

مصرف مکمل های مناسب جهت افزایش کات عضلات
پرورش اندام به حجم عضلات مربوط می شود اما همه مطالب به همین جا ختم نمی شود. اگر می خواهید حجم عضلات را حفظ کنید باید کاری کنید که چربی در سطح پایین باقی بماند. برای نیل به این منظور باید بدانید چطور می توانید مکمل های چربی سوز را با هم ترکیب کرده و در رژیم  غذایی خود به کار ببرید. در این جا همه نوع چربی سوز را به شما معرفی می کنیم تا هم حجم چربی های ذخیره شده را کاهش داده و هم بر حجم عضلاتتان بیفزایید.

اوود یامین: نوعی عصاره گیاهی است که از میوه ای به نام اوود یا روتا اکار پا به دست آمده و از طریق مکانیسم های مختلف عمل می کند تا بتواند چربی ها را بسوزاند. این مکمل گیرنده های خاصی را که در دستگاه عصبی مرکزی وجود دارد، تحریک کرده و سرعت متابولیسم را بالا می برد. تحقیقات جدیدی که در دانشگاه چوبوی ژاپن صورت گرفته است، نشان می دهد مکمل اوود یامین از تجمع چربی در موش ها جلوگیری می کند. این فرآیند از طریق افزایش پروتئین هایی صورت می گیرد که با بالا رفتن سرعت و میزان متابولیسم همراه هستند. این مکمل، گرسنگی و سرعت گوارش را کاهش می دهد. به این ترتیب ورزشکار مدت طولانی تری احساس سیری می کند. به این ترتیب گلوکز به کندی وارد جریان خون می شود. این مسئله مانع افزایش انسولین می شود یعنی همان چیزی که سبب افزایش ذخایر چربی می گردد.

چای سبز: یکی از بهترین مکمل های چربی سوز می باشد که براساس تحقیقات هم با افزایش سرعت متابولیسم همراه بوده و هم به کاهش چربی منجر می گردد. ترکیبات فعالی که در چای سبز وجود دارند پلی فنل هایی به نام کاتچین هستند که داری اثرات آنتی اکسیدانی و چربی سوزی می باشند. کاتچین اصلی و مهمی که در زمینه چربی سوزی به چای سبز کمک می کند اپی گالوکاتچین گالات نام دارد. این ماده از فعالیت آنزیم تجزیه کننده نوراپی نفرین جلوگیری می کند. این هورمون عصبی در فعالیت تنظیم سرعت متابولیسم و چربی سوزی، نقش بسیار مهمی ایفا می کند.

چای سبز چربی سوز

کافئین: داخل قهوه که متداول ترین و پرطرفدارترین نوشیدنی جهان می باشد، وجود دارد و به عنوان یک چربی سوز مهم شناخته می شود. کافئین با اتصال به سلول های چربی، فرآیند چربی سوزی را تقویت می کند. این مسئله به نوبه خود خروج چربی از داخل سلول ها را افزایش داده و از ذخیره سازی چربی جلوگیری می کند.
به عبارت ساده تر کافئین به خروج چربی از سلول های چربی و ورود آن به جریان خون کمک می کند. از آن جا وارد بافت های مختلفی مثل سلول های عضله شده و در آن جا سوزانده می شود تا انرژی لازم را تأمین کند.

قهوه/کافین/چربی سوز

نحوه مصرف مکمل های بدنسازی: عصاره چای سبز و کافئین به عنوان مکمل در بازار وجود دارند اما اوود یامین موضوع دیگری است بهترین مجموعه مکملی که می تواند در این زمینه به شما کمک کند، عبارتست از: ۵۰-۳۰ میلی گرم اوود یامین، ۵۰۰-۲۵۰ میلی گرم عصاره چای سبز و ۴۰۰-۱۰۰ میلی گرم کافئین. این ترکیب را روزی ۲ یا ۳ مرتبه قبل از هر وعده غذا میل کنید. مثلأ صبح زود و اوایل بعدازظهر از آن استفاده نموده و ظرف یک ساعت تمرین نیز آن را میل کنید. فقط مراقب باشید جلسات تمرین به خواب شب نزدیک نباشد.

آشنایی با مکمل های بدنسازی مناسب جهت تقویت فوق العاده عضلات
اگر می خواهید عضلاتتان را به شکل فوق العاده تقویت کنید حتمأ مکمل ها را به شکل زیر ترکیب نموده و به مصرف برسانید. حتی می توانید هر ۴ نوع مکمل را به شکل منظم در برنامه خود بگنجانید.

 

 

جهت دستیابی به اهداف مجموعه مکمل های مورد مصرف
تقویت حجم فوق العاده عضلات مکمل های مخصوص تقویت حجم عضلات
مکمل های تقویت تستوسترون
فیزیک قوی و پر قدرت

مکمل های مخصوص تقویت حجم عضلات

مکمل های تقویت قدرت عضلات

عضلات قوی و کات دار مکمل های مخصوص تقویت حجم عضلات
مکمل های تقویت کات عضلات
مکمل های تقویت تستوسترون 
همه موارد بالا مکمل های مخصوص تقویت حجم عضلات
مکمل های تقویت قدرت عضلات
مکمل های تقویت کات عضلات
مکمل های تقویت تستوسترون

مکمل های بدنسازی

۲۲ مهر ۹۴ ، ۲۳:۳۹ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد کشوری

تپش قلب چیست؟ علل و درمان تپش قلب

 تپش قلب چیست؟ علل و درمان تپش قلب

    مجموعه: بیماری ها و راه درمان   



ضربان قلب, علل تپش قلب

تپش قلب ممکن است بیانگر یک بیماری جدی باشد.

 

کمتر کسی هست که تا به حال تپش قلب را تجربه نکرده باشد. این احساس بیشتر هنگام استرس و اضطراب، قبل از امتحان‌ها و ملاقات‌های مهم و هنگام بی‌خوابی‌های شبانه ایجاد می‌شود و در خانم‌ها هم شایع‌تر است.

 

قلب پمپ عضلانی است که خون بوسیله آن در بدن جریان می‌یابد. قلب در هر تپش تقریبا صد سانتیمتر مکعب خون را در بدن پخش می‌کند و حدود ۱۰ هزار لیتر خون بوسیله این تلمبه در درون رگهای هدایت می‌شود. در مدت عمر متوسط یک انسان شاید ۲۵۰ میلیون لیتر خون بوسیله قلب، تلمبه زده شود. طول مدت هر دوره انقباض و انبساط قلب انسان، ذر حدود ۱ ثانیه است. بنابراین،‌ قلب روزی حدود صدهزار بار می‌‌تپد . ضربان قلب فرد بالغ در زمان استراحت و در حالت عادی باید بین 50 تا 80 بار در دقیقه باشد.

 

برای عملکرد صحیح و پمپاژ به موقع، مدار الکتریکی ویژه ای در قلب وجود دارد. این مدار انقباض را از دهلیزها آغاز و پس از کمی تاخیر (که برای پر شدن بطنها لازم است) فرمان انقباض را به بطنها می دهد. در هر ضربان قلب منبعی در دهلیز به نام گره سینوسی، یک موج الکتریکی ایجاد می کند و آن را به سوی دهلیزها و منبع تولید کننده دیگری به نام گره دهلیزی-بطنی می فرستد. گره دهلیزی-بطنی پس از دریافت موج بالایی، اندکی تامل کرده و سپس امواجی را بسوی بطن ها می فرستد.

حرکت هماهنگ طبیعی قلب ریتم سینوسی نامیده می شود.

 

تشخیص ریتم سینوسی:
پزشک می تواند سینوسی بودن ریتم قلب را با معاینه و گوش دادن به صداهای قلبی تا حد زیادی حدس بزند. البته اولین اقدام برای تشخیص ریتم قلب، نوار قلبی است که برای تشخیص ریتم قلبی و اختلالات آن ابزار اصلی است. نوار قلب امواج حاصل از انقباض دهلیزها، انقباض بطن ها، زمان های تاخیر، و تعداد ضربان قلب را نشان می دهد. باید توجه داشت که نوار قلب می تواند اطلاعات بسیار بیشتری از موارد ذکر شده بدست دهد که تفسیر آنبر عهده پزشک معالج است.

 

تعریف:
تپش (طپش) قلب به معنی آگاهی از ضربان قلب خود است. علیرغم تپش و فعالیت مداوم و بی‌وقفه‌ قلب ، این فعالیت نباید توسط خود فرد احساس ‌شود. به عبارت دیگر در حالت طبیعی ، انسان اصلاً نباید متوجه تپش قلب در بدن خود ‌باشند. کندی ریتم قلب زیر 60 ضربه در دقیقه «برادی کاردی» و ضربان بالای 100ضربه در دقیقه «تاکی کاردی» نام دارد.

 

آریتمی
تولید امواج الکتریکی در قلب از کانون غیر طبیعی و یا انتشار آن از مسیر غیر طبیعی آریتمی نامیده می شود.
همانگونه که از تعریف فوق پیداست:تندی و یا کندی ضربان قلب به خودی خود دلیل قطعی بر وجود آریتمی نیست.
به هرحال اکثر آریتمی ها موجب تندی، کندی، یا بی نظمی در ضربان قلب می شوند. آریتمی های تند(تاکی آریتمی) در نتیجه ضربانسازی کانونی نابجا و یا چرخش جریان الکتریکی در مسیرهای غیر طبیعی ایجاد می شوند.

 

اختلال در کانون ضربانساز اصلی و یا انسداد در مسیرهای الکتریکی قلب (بلوک) می تواند منجر به بروز آریتمی های کند (برادی-آریتمی) شود. دربرخی از موارد آریتمی های تند و کند باهم در یک بیمار وجود دارند.

 

در مورد آریتمی های قلبی توجه به نکات زیر ضروری است:
• وجود مسیر فرعی یا کانون ضربانساز نابجا دلیل بر ناسالم بودن ساختمان قلب نیست

 

• تشخیص مسیر فرعی یا کانون ضربانساز نابجا با اکوکاردیوگرافی و آنژیوگرافی ممکن نیست

 

احساس تپش قلب:
تپش قلب به صورتهای گوناگون نظیر کوبیدن، لرزیدن ، تپیدن و … احساس می‌شود. تپش قلب در افراد ممکن است با رخ ‌دادن ضربانی غیر عادی اغلب در قفسه سینه،گردن یا گلو نیز همراه باشد. برخی ذکر می‌کنند که قلبشان می‌ریزد یا بعضی می‌گویند که قلبشان چند دقیقه تاپ‌تاپ می‌زند و دوباره به حالت عادی بر می‌گردد. در برخی نیز تپش قلب به صورت دائم احساس می‌شود. احساس تپش قلب همیشه به معنی سرعت بالای ضربان قلب (تاکی کاردی) نیست بطوریکه در سرعت ضربان خیلی پایین (برادی کاردی) هم ممکن است احساس تپش قلب وجود داشته باشد. تپش قلب ممکن است بیانگر یک بیماری جدی باشد یا اهمیت چندانی نداشته باشد.

 

ریتم قلب,تپش قلب چیست

 

علل تپش قلب:
تپش قلب در اکثر موارد نشانه بیماری خاصی نمی‌باشد و جای نگرانی چندانی ندارد ولی گاهی ممکن است نشانه بیماری های خیلی مهم باشد. برخی از علل شایع تپش قلب اینها هستند:
* برخی بیماری قلبی مانند ناکافی بودن میزان اکسیژنی که باید در دسترس سلولهای عضله قلب (ایسکمی قلبی) قرار گیرد، بیماری های دریچه ای مختلف از جمله افتادگی (پرولاپس) دریچه میترال، نارسایی قلبی و التهاب عضله قلب (میوکاردیت ها)، التهاب پرده پوشاننده قلب (پریکاردیت) و بی نظمی ضربان قلب (آریتمی های قلبی(

 

* علل روحی و روانی و نیز برانگیخنگی احساسی مانند ترس،استرس یا اضطراب ، افسردگی و…

 

* ورزش و فعالیت جسمی


* موادی مانند کافئین،نیکوتین،کوکائین و برخی از قرص‌های لاغری.


* بیماری‌هایی مانند پرکاری تیروئید، بیماری های ریوی و کاهش میزان اکسیژن خون (هیپوکسی (

 

* برخی داروها مانند داروهایی که برای درمان بیماری های تیروئید،آسم،فشارخون بالا یا بی‌نظمی ضربان قلب مصرف می‌شوند. همچنین داروهای سرما خوردگی که حاوی پسودوافدرین میباشند.


* بی‌خوابی ، خستگی

 

* کم‌ خونی

 

* تب

علل روحی و روانی
تپش قلب به تنهایی نشاندهنده هیچ گروه خاصی از اختلالات نیست و اغلب در واقع اختلال فیزیکی اولیه نبوده، بلکه مشکلی روانی است. گاهی بویژه در بیماران مبتلا به اضطراب ، بیماران از احساس تپش قلب شکایت دارند که اغلب در بررسیها اختلال ضربان (مثل نوار قلب و هولتر ۲۴ ساعته) هیچ مشکلی مشخص نمی‌شود.

 

علل فیزیولوژیک یا طبیعی
ورزش و فعالیت بدنی شدید می‌تواند باعث ایجاد تپش قلب برای مدت چند دقیقه در افراد سالم شود. فردی‌ که‌ بیماری‌ قلبی‌ ندارد ممکن‌ است‌ با ورزش‌ ضربان‌ قلب‌ بسیار افزایش یابد که‌ البته‌ این‌ طبیعی‌ است‌ و مشکلی‌ محسوب‌ نمی‌شود. استرس، هیجان و اضطراب نیز از عوامل شناخته شده تپش قلب به شمار می‌روند. از سوی دیگر مصرف چای غلیظ ، قهوه تلخ و برخی سیگارها ممکن است در فرد تپش قلب ایجاد نمایند.

 

علل بی نظمی ضربان قلبی (آریتمی قلبی)
توجه به الگوی تپش قلب و همچنین نبض همزمان ، تشخیص را آسان می‌کند.در تمام حالتهای دیگر تپش قلب بیشتر به صورت تند زدن و شدید زدن قلب خود را نشان می‌داد و ضربان قلب منظم بود. نبض نامنظم در حین حمله تپش قلب تقریبا همیشه دال بر آریتمی قلبی است. آریتمی‌های شایعی که منجر به تپش قلب می‌شوند، فیبریلاسیون‌ دهلیزی ‌، انقباضات پیش‌رس دهلیزی یا بطنی، تاکیکاردی ( تند ضربانی)‌ فوق‌ بطنی‌ و بطنی و گاهی سینوسی ‌می‌باشند. ضربانها در تاکیکاردی یا تند ضربانی‌ فوق‌ بطنی‌ و بطنی و ‌تند ضربانی‌ سینوسی ‌، “سریع و منظم” ، در فیبریلاسیون دهلیزی ” سریع و نامنظم” و در انقباضات پیش‌رس دهلیزی یا بطنی بصورت “نامنظمی گهگاهی ” مشاهده می‌شوند.

 

در بعضی مواقع تپش قلب به صورت نابجا و نابهنگام بروز پیدا می‌کند که فرد احساس می‌کند قلبش می‌ریزد یا یک ضربه محکم به دیواره قفسه سینه اصابت می‌کند. اگر فرد در این حالت نبض خود را گرفته باشد متوجه می‌شود که یک نبض خالی زده است. این نوع تپش قلب در اکثر موارد نشانه یکی از شایعترین آریتمی‌های قلبی به نام “انقباض پیش‌رس یا زودهنگام بطنی” یا (PVC) است که اغلب در افراد سالم دیده شده و مهم نمی باشد اما اگر در فردی با بیماری قلبی شناخته شده تعداد آن از حدی بیشتر شود ممکن است خطرات جدی برای فرد به همراه داشته باشد.

 

بیماریهای دیگر و داروها
افراد کم خون و مبتلایان به پرکاری‌غده تیرویید نیز قلبشان با سرعت و شدت بیشتری می‌تپد.

 

بیماری های قلبی:
در پرولاپس دریچه میترال نیز که یکی از بیماریهای خوشخیم دریچه میترال قلب می‌باشد، تپش قلب به نسبت شایع بوده و افرادی که این مسئله را دارند، باکمی فعالیت بدنی دچار درد و تپش قلب می‌شوند.
مصرف‌ بعضی‌ از مواد و داروها مثل‌ کافئین ‌، کوکایین ‌، افدرین‌ یا سایر داروهای‌ تقویت‌کننده‌ دستگاه‌ سمپاتیک‌ ، دکونژستان‌ها ، داروهای‌ کم‌کننده‌ اشتها ، قهوه‌ زیاد ، کولا و سایر محرکها با یا بدون‌ کافئین ، آمفتامین‌ها و سیگار باعث تپش قلب می‌شوند.

 

بارداران و قلب پر تپش
آریتمی‌های قلبی حین بارداری کم نیستند. ضربان بارداران به طور طبیعی 20درصد افزایش پیدا می‌کند. اکثر آریتمی‌های زمان بارداری بی‌خطر هستند اما حتما باید توسط متخصص بررسی شوند و در صورت نیاز درمان شوند تا خطری برای مادر و فرزند پیش نیاید. کودکان نیز ممکن است مبتلا به تپش قلب شوند. از هر 100 کودک 10 نفر دچار آریتمی قلبی هستند که البته بیشتر این آریتمی‌ها بی‌خطر هستند و با گذشت زمان رفع می‌شوند. با این حال یک نفر از هر 100 کودک دچار بیماری مزمن آریتمی قلبی است که دلیل آن می‌تواند بیماری‌های مادرزاد قلبی، ژنتیک و... باشد و باید درمان شود.

 

شروع و قطع ناگهانی تپش قلب در کودکان مدرسه‌ای و جوانان لزوما خطرناک نیست اما باید مورد بررسی قرار گیرد به‌خصوص اگر همراه با سرگیجه، کم‌توانی ناگهانی و حالت تهوع باشد. تمام آریتمی‌های قلبی خطرناک نیستند و باعث جلوگیری از فعالیت‌های ورزشی نمی‌شوند. اما مبتلایان به تپش قلب باید حتما در مورد ورزش، نوع و شدت آن با متخصص خود مشورت کنند.

 

استرس و اضطراب, درمان تپش قلب

استرس یا اضطراب یکی از علل تپش قلب می باشد.

 

چگونه بفهمیم تپش قلب‌مان جدی است؟
معمولا تپش قلب‌هایی خطرناک هستند که به صورت حمله‌ای اتفاق می‌افتند و نه به‌خاطر اضطراب، دویدن و... در تپش قلب‌های مهم از لحاظ کلینیکی معمولا فرد در حالت نشسته بدون اینکه هیچ مشکل و استرسی داشته باشد یک دفعه دچار حمله تپش قلب می‌شود و همزمان با آن ممکن است افت فشار پیدا کند و چشمانش سیاهی رود.

 

اما نباید به‌صرف اینکه فرد مبتلا به تپش قلب این علائم را نداشته باشد، بگوییم وضعیتش اصلا مهم نیست. گرفتن نوار قلب همانطور که پیشتر به آن اشاره شده به عنوان اولین اقدام در چنین مواردی کمک زیاددی به تشخیص میکند. بدیهی است که این اقدام همیشه و همه جا قابل انجام نیست.

 

اقدامات دیگری که می تواند به تشخیص آریتمی کمک کند شامل موارد زیر است:
• شمارش ضربان قلب: ضربان قلب باید در طی یک دقیقه شمرده شود. ضربان قلب را می توان با لمس قفسه سینه یا از نبض گردنی و یا مچ دست شمرد.

 

• توجه به چگونگی آغاز و پایان حمله آریتمی: حملات آریتمی ناشی از مسیرهای فرعی بصورت ناگهانی شروع شده و به همین صورت پایان می گیرند. شروع و پایان تدریجی حمله ی آریتمی معمولا در آریتمی های ناشی از کانون نابجای ضربانساز رخ می دهد.

 

کسی که دچار تپش قلب می‌شود باید در هر حال به پزشک مراجعه نماید. تشخیص بیماری زمینه‌ای عمدتا بر اساس سایر علائم و یافته‌های همراه داده می‌شود پس از انجام معاینات لازم و بررسی نوار قلب ممکن است نیاز باشد آزمایشهای دیگری برای تشخیص برخی بیماریهای زمینه‌ای لازم شود. برای اینکه مشخص شود تپش قلب از نوع مهم است یا خیر می‌توان دقیقا آن زمانی که حمله تپش شروع می‌شود نوار قلب گرفت.

 

اگر هم بیمار نتوانست در آن لحظه نوار قلب بگیرد می‌تواند از دستگاه Holter Monitoring استفاده کند. به این صورت که پزشک دستگاه را به مریض وصل می‌کند و بعد او به منزل می‌رود و تا 24 ساعت ضربان قلبش در دستگاه ثبت می‌شود. بیمار باید در لحظاتی که احساس می‌کند تپش قلب دارد، دکمه دستگاه را فشار دهد تا آن لحظه علامت‌گذاری شود. سپس پزشک آن را بررسی می‌کند تا ببیند در آن لحظه واقعا آریتمی مهمی اتفاق افتاده یا صرفا علامتی بوده است که خود بیمار بیان کرده و چیز مهمی نیست. انجام مطالعات الکتروفیزیولوژی قلبی و تحریک الکتریکی قلب از طریق آنژیوگرافی (EPS) و تست های استرس ورزشی از راه تشخیص آریتمی به شمار می روند

 

توجه :تپش قلب همراه با علائمی مانند سرگیجه، سیاهی رفتن چشم‌ها، تنگی نفس، سرفه‌ ناخودآگاه‌، درد قفسه سینه، غش‌ کردن‌ یا احساس‌ وقوع مرگ‌ یا در زمینه بیماریهای قلبی نیاز به بررسی بیشتر دارد و باید فورا به اورژانس مراجعه کرد.

 

درمان تپش قلب در بیماریهای قلبی:
اصول درمان بر حذف عامل بوجود آورنده (دارو ، تنباکو ، قهوه ، چای و الکل) تشخیص و درمان بیماریهای همراه (پرکاری تیروئید ، افت قند خون ، علائم یائسگی و اضطراب) و درمان آریتمی خاص تشخیص داده شده ، استوار است. در اکثر موارد با رعایت عادات مناسب زندگی و تغذیه ، پرهیز از استرسها و هیجانات و انجام ندادن فعالیتهای ورزشی نامتناسب ، تپش قلب فرد بهبود می‌یابد.

 

به منظور خاتمه دادن برخی آریتمی بازچرخشی (Reentry) ، گاهی انجام مانورهای واگی متعدد توسط پزشک یا توسط فرد آموزش دیده انجام می‌شود که با تحریک عصب واگ (Vagus nerve)که یکی از اعصاب مرکزی بدن میباشد، باعث برگشت تپش قلب در بعضی از آریتمی‌ها ‌شوند مثل:
ماساژ ناحیه‌ کاروتید گردن‌ (البته‌ منوط‌ به‌ اجازه پزشک و این‌ که‌ روش‌ انجام‌ بدون‌ خطر این‌ تکنیک‌ را فرا گرفته‌ باشید.)
نگاه‌ داشتن‌ نفس‌ به‌طور کوتاه‌مدت‌
سرفه پی‌در‌پی
نیشگون‌ گرفتن‌ از پوست‌ بازو به‌ قدری‌ که‌ باعث‌ درد شود.
زدن‌ آب‌ سرد به‌ صورت ‌، فرو بردن‌ سر در آب‌ سرد به‌ مدت‌ کوتاه‌ ، یا دوش‌ سرد بطوری‌ که‌ آب‌ سرد روی‌ سر بریزد.
مانور والسالوا: در بینی‌ و دهان‌ خود را بگیرید و سعی‌ کنید در همین حال به‌ هوا را از بینی‌ خارج‌ کنید بطوری‌ که‌ احساس‌ کنید پرده‌های‌ گوش‌ به‌ سمت‌ بیرون‌ حرکت‌ می‌کنند.

 

درمان دارویی:
آریتمی خفیف نیاز به درمان نداشته و با پیشگیری از موارد تشدید کننده بیماری مانند مصرف ادویه جات، چای غلیظ، نوشابه و قهمه می توان آن را کنترل نمود.در مواردی‌ که‌ حمله‌ تند ضربانی‌ تکرار می‌شود، امکان‌ دارد یک‌ یا چند دارو برای‌ کنترل‌ ضربان‌ قلب‌ تجویز شوند. در مواردی که تپش قلب در اثر آریتمهای قلبی ایجاد شده باشد، داروهایی مانند دیگوکسین ، کینیدین‌ ، مسدودکننده‌های‌ کانال‌ کلسیم ‌، پروکاینامید ، و داروهای مهار کننده گیرنده های بتا آدرنرژیک‌ تجویز می‌شوند. در آریتمی‌ها اگر ضربان‌ قلب‌ به‌ حالت‌ طبیعی‌ باز گردانده‌ نشود، امکان‌ دارد نارسایی‌ احتقانی‌ قلب ، حمله‌ قلبی ‌، یا ایست‌ قلبی ، که‌ جان‌ بیمار را به‌ خطر می‌اندازند، رخ‌ دهند.


درمانهای غیر دارویی
هنگامی که استفاده از دارو برای درمان آرتیمی مؤثر واقع نگردد عمل ابلیشن یا سوزاندن بافت قلبی انجام می شود.
ابلیشن روشی است که با هدایت یک لوله نازک به سیاهرگ و عضله قلبی بیمار، بافت هایی را که باعث ایجاد بی نظمی در ضربان قلب می گردند را به وسیله امواج رادیویی تخریب می کند گاهی نیز لازم می‌شود که برای تنظیم ضربان قلب در بیماران دچار برادی کاردی (ضربان قلب پایین) ، دستگاهی به نام ضربانساز قلب (Pace maker) در سینه بیمار جاسازی شود تا در مواقع ضروری ضربان قلب بیمار را تنظیم نماید. ندرتاً استفاده‌ از شوک‌ الکتریکی‌ جهت خاتمه به آریتمی لازم می‌شود.


بیتوته

۱۹ مهر ۹۴ ، ۲۰:۲۶ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد کشوری

عنوان دومین مطلب آزمایشی من

این متن دومین مطلب آزمایشی من است که به زودی آن را حذف خواهم کرد.

زکات علم، نشر آن است. هر وبلاگ می تواند پایگاهی برای نشر علم و دانش باشد. بهره برداری علمی از وبلاگ ها نقش بسزایی در تولید محتوای مفید فارسی در اینترنت خواهد داشت. انتشار جزوات و متون درسی، یافته های تحقیقی و مقالات علمی از جمله کاربردهای علمی قابل تصور برای ,بلاگ ها است.

همچنین وبلاگ نویسی یکی از موثرترین شیوه های نوین اطلاع رسانی است و در جهان کم نیستند وبلاگ هایی که با رسانه های رسمی خبری رقابت می کنند. در بعد کسب و کار نیز، روز به روز بر تعداد شرکت هایی که اطلاع رسانی محصولات، خدمات و رویدادهای خود را از طریق بلاگ انجام می دهند افزوده می شود.

۱۹ مهر ۹۴ ، ۲۰:۲۴ ۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد کشوری

عنوان اولین مطلب آزمایشی من

این متن اولین مطلب آزمایشی من است که به زودی آن را حذف خواهم کرد.

مرد خردمند هنر پیشه را، عمر دو بایست در این روزگار، تا به یکی تجربه اندوختن، با دگری تجربه بردن به کار!

اگر همه ما تجربیات مفید خود را در اختیار دیگران قرار دهیم همه خواهند توانست با انتخاب ها و تصمیم های درست تر، استفاده بهتری از وقت و عمر خود داشته باشند.

همچنین گاهی هدف از نوشتن ترویج نظرات و دیدگاه های شخصی نویسنده یا ابراز احساسات و عواطف اوست. برخی هم انتشار نظرات خود را فرصتی برای نقد و ارزیابی آن می دانند. البته بدیهی است کسانی که دیدگاه های خود را در قالب هنر بیان می کنند، تاثیر بیشتری بر محیط پیرامون خود می گذارند.

۱۹ مهر ۹۴ ، ۲۰:۲۴ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد کشوری